پیچ و مهره های کلید آلن با نام دیگر پیچ های سوکت که در اشکال و اندازه های مختلفی وجود دارد و انواع پرطرفدار آن عبارتند از پیچ های درپوش سر سوکت و پیچ های دکمه سوکت و پیچ های ست سوکت یا پیچ های گراب است.

پیچ آلن کلید برای چه مواردی استفاده می شود؟

پیچ های آلن به شدت قطعات را به هم می پیچند و بیشتر در ماشین آلات و وسایل نقلیه و تجهیزات مهندسی دیده می شوند که مانند بسیاری از بست‌ ها و پیچ‌ ها که آنها دارای یک میله رزوه‌دار هستند و در کنار سر آن که می‌توان آن را با یک کلید هگز یا آلن سفت کرد و آنها نسبت به سایر انواع اتصال دهنده ها مزایایی دارند که آنها را برای کاربرد های صنعتی خاص ایده آل می کند.

مزایای پیچ سر سوکت:

  1. ایده آل برای برنامه هایی که در آن دسترسی محدود وجود دارد که آن مانند ماشین ها است.
  2. ویژگی آچار داخلی به این معنی است که می توان آنها را با کلید آلن باز کرد.
  3. بدون نیاز به آچار خارجی با آچار یا پیچ گوشتی حجیم
  4. نیروی گیره عالی برای پیچ و مهره های کلید آلن کمتری نسبت به سایر بست ها مورد نیاز است.
  5. پیچ کمتر به معنای کاهش وزن و سوراخ کاری کمتر و فضای بیشتر در دسترس است.

پیچ های کلید آلن جایگزین مناسبی برای اتصال دهنده های سر شش ضلعی هستندو دیگر نیازی به آچار زدن خارجی ندارند و شکل استوانه ای منحصر به فرد آنها در واقع باعث صرفه جویی در فضا هم می شود.

انواع پیچ کلید آلن چیست؟

1.پیچ درپوش سر سوکت چیست؟

پیچ های درپوش سر سوکت محبوب ترین نوع پیچ کلید آلن هستند و آنها دارای یک سر استوانه ای بزرگ با یک فرورفتگی عمیق برای قابلیت بارگذاری عالی هستند که دارای یک سوکت شش گوش معمولی یا یک سوکت کلید تورکس کمیاب تر که مجموعه گسترده ای از پیچ های درپوش سوکت و از جمله فولاد ضد زنگ که در طیف وسیعی از اندازه ها و ابعاد رزوه امپریال و متریک در دسترس هستند.

2.پیچ دکمه سوکت چیست؟

3.پیچ های ست سوکت یا پیچ های گراب چیست؟

پیچ ‌های ست سوکت کاملاً رزوه‌دار و بدون سر هستند و دارای یک سوراخ شش ضلعی در یک سر و یک نقطه در طرف دیگر دارد که آنها فقط نام های متفاوتی برای یک اتصال دهنده هستند و پیچ ‌های ست سوکت اغلب از طریق یک سوراخ پیچ می‌شوند تا به سطح آن که در سمت دور سوراخ است فشار وارد شود.

4.سوکت پیچ های ضد غرق چیست؟

پیچ‌ های سوکت بر خلاف پیچ های درپوش اجازه می ‌دهند تا سطحی آن صاف و یکدست شود و آنها دارای شکل فرورفته و بالای آنها صاف است و در کنار فرورفتگی شش ضلعی معمولی که به آنها اجازه می دهد تا با کلید آلن چرخانده شوند و پیچ‌ های تخت فرورفته در طیف وسیعی از اندازه‌های رزوه با طول ‌های متریک و امپریالیستی و روکش‌ های فولادی ضد زنگ یا خود رنگ هستند.

5.سوکت پیچ های شانه ای چیست؟

پیچ ‌های شانه ‌ای یا پیچ‌های شانه‌ای، یک نوع تخصصی از پیچ‌های آلن هستند. مانند پیچ های درپوش سوکت، دارای سر درپوش استوانه ای و یک فرورفتگی شش ضلعی هستند. پیچ های شانه دارای یک “شانه” در زیر سر، بالای قسمت رزوه دار پیچ هستند. هنگامی که روغن کاری می شود، شانه می تواند به عنوان یک محور برای چرخاندن قطعات ماشین یا شفت برای یاتاقان ها عمل کند.

6.پیچ کلید میکرو آلن

میکرو پیچ ها و بست های میکرو برای اهداف نمونه سازی و برای سرگرمی و آموزشی ایده آل است و طیف وسیعی از پیچ‌ های کلید آلن میکرو آلن فولاد ضد زنگ را در اندازه ‌های کوچک‌ تر و در انواع محبوب آن مانند سر کلاهک و سر دکمه و فرورفتگی و پیچ میکرو گراب است و همچنین طیف وسیعی از اتصال دهنده های میکرو مانند میکرو آجیل و میکرو واشر است.

پیچ های کلید آلن چگونه اندازه گیری می شوند و به چه سایز رزوه ای نیاز دارم؟

اندازه پیچ کلید آلن به سادگی قطر آنها را اندازه گیری می کند تا اندازه ‌های رزوه پیچ کلید آلن و قطر سر در برگه اطلاعات فنی آن قرار دارد و پیچ های کلید آلن باید با اندازه کلید آلن درست استفاده شوند و در غیر این صورت ممکن است به آنها آسیب برسد.

اندازه و ابعاد پیچ سوکت و متریک یا امپریال چیست؟

پیچ و مهره های کلید آلن متریک و امپریال بسته به ابعادی که دارد برای پیچ‌ های کلید آلن در طیف وسیعی از اندازه‌ ها که از چندین اینچ تا اندازه‌ های میکرو چند میلی‌ متری عرضه می‌ شوند.

چگونه می توان یک پیچ گراب یا پیچ تنظیم سوکت را جدا کرد یا سفت کرد؟

پیچ های گراب بیشتر در شیر های مخلوط کن و در دستگیره های شیر آب و چرخ دنده ها دیده می شود و برای جدا کردن یک پیچ گراب از شیر مخلوط کن یا برنامه های دیگر و کلید آلن را با اندازه صحیح در سوکت قرار دهید و خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید و مانند همه پیچ های سوکت پیچ های گراب با سوکت شش گوش را می توان با استفاده از درایور شش ضلعی و کلید شش ضلعی یا کلید آلن باز و سفت کرد.

پیچ سوکت تورکس و کلیدهای تورکس آلن چیست؟

پیچ های تورکس به جای سوراخ شش ضلعی دارای یک سوراخ ستاره ای شکل برای افزایش گشتاور است و اگر به این سبک نیاز دارید می توانید از پیچ های سوکت تورکس و طیف وسیعی از کلید های تورکس استفاده کنید.